28/12 Τα άδεια σπίτια είναι δικά μας να τα κάνουμε ότι θέλουμε // Προβολές στα Εξάρχεια

 

*for let's say english scroll down

 

ΤΑ ΑΔΕΙΑ ΣΠΙΤΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΝΑ ΤΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΤΙ ΘΕΛΟΥΜΕ

Πριν περίπου 30 χρόνια (1986), τρεις άνθρωποι εκδίδουν το περιοδικό Κοντροσόλ στο Χάος. Πρόκειται για τους Αλέξη Μπίστικα, Δημήτρη Παπαϊωάννου και τον Παύλο Αβούρη. Αυτοί οι τρεις άνθρωποι, με τη βοήθεια δεκάδων φίλων, μέχρι το 1992 εξέδοσαν πέντε τεύχη αυτού του αληθινά αντιστασιακού (σχηματικά το λέμε) περιοδικού, όλα αυτοχρηματοδοτούμενα, ενός περιοδικού που ήταν καταφύγιο έκφρασης, ανθρώπων που ζούσαν στην πόλη και ζούσαν για την πόλη. Παρ’ ότι μιλάω για τον Μπίστικα, τον Παπαϊωάννου και τον Αβούρη, το περιοδικό Κοντροσόλ, οπότε κατ’ επέκταση και δεκάδες ονόματα από τα σημαντικότερα που γνωρίζουμε στον καλλιτεχνικό χώρο, χρησιμοποιώ σκοπίμως τη λέξη άνθρωποι και όχι τη λέξη καλλιτέχνες. Κι αυτό γιατί η λέξη τέχνη στις μέρες μας συνεπάγεται πιο πολύ με το «να ψάχνεις αιτίες για να χρηματοδοτηθείς» παρά με την «ζήτημα ζωής και θανάτου ανάγκη να εκφραστείς». Κοινώς η τέχνη στις μέρες μας μοιάζει πολύ με τη στρατευμένη τέχνη των αρχών του προηγούμενου αιώνα όπως χρησιμοποιήθηκε ως μέσο για να κάνει προπαγάνδα ο κομμουνισμός, ο φασισμός, ο χριστιανισμός. Σήμερα με τη νέα ιδρυματική τέχνη η προπαγάνδα έχει πιο ρευστές εκφάνσεις για να διατυμπανίσει τις φιλελεύθερες αξίες του καπιταλισμού. Το κοντροσόλ λοιπόν δεν είχε καμία σχέση μ’ αυτό. Ήταν ένα περιοδικό φτιαγμένο από ανθρώπους, προορισμένο για τα σκουπίδια, όχι για κατανάλωση, εκτός αν βρισκόταν κανάς ρομαντικός να το περισσώσει.
 
Μ’ αυτά και με εκείνα πλάτιασα. Θα ήθελα τώρα αμέσως να επανέλθω στην βασική ιδέα αυτού του κειμένου. Αυτοί οι άνθρωποι, που περισσότερο δραστηριοποιόντουσαν στα εξάρχεια, σ’ ένα από τα τεύχη του Κοντροσόλ βάλαν αυτή η φράση: «ΤΑ ΑΔΕΙΑ ΣΠΙΤΙΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΝΑ ΤΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΤΙ ΘΕΛΟΥΜΕ». Σαν άνθρωπος που περνάει πολύ χρόνο σε εγκαταλελειμμένους χώρους, σε χαμόσπιτα και σε παρατημένα εργοστάσια, και αντλώντας το πολύτιμο αίσθημα ελευθερίας αυτών των χώρων που σου επιτρέπουν απλά να είσαι, βίωσα αυτή τη φράση με συγκίνηση και έμπνευση ταυτόχρονα.

Με εφαλτήριο το Κοντροσόλ αποφάσισα λοιπόν να κάνω μια έρευνα, μια βιωματική έρευνα που εφαπτόταν περισσότερο σε ζητήματα πίστης, γύρω από τα άδεια σπίτια στην περιοχή των Εξαρχείων. Αποφάσισα λοιπόν να δω τι γίνεται με τα άδεια σπίτια της. Μπήκα σε πολλά. Μπήκα σε όσα μπορούσα να μπω. Μπήκα και σε μερικά που δεν μπορούσα. Και διαπίστωσα ότι τα άδεια σπίτια, όχι, δεν είναι δικά μας.

Σε μια περιοχή που έχει υποστεί το ισχυρότερο πολιτιστικό λίφτινγκ, σε μια περιοχή έχει μετατραπεί από τους κατοίκους της σε βασίλισσα του Airbnb(αριθμώντας περισσότερα από 900 διαμερίσματα στην πλατφόρμα), σε μια περιοχή όπου ο έλεγχος και η επιτήρηση έχει γιγαντωθεί όσο πουθενά αλλού, τα άδεια σπίτια όχι δεν είναι δικά μας. Τα άδεια σπίτια, στις περισσότερες περιπτώσεις είναι των real estates. Στις περισσότερες περιπτώσεις είναι κάποια παλιά, πολύ παλιά κτίρια, που έχουν κυρηχθεί ίσως διατηρητέα, που οι ιδιοκτήτες τους δεν αντέχουν οικονομικά να τα επισκευάσουν, που τα ξεπουλούν σε real estates όπως όπως, σε real estates που από τη μεριά τους τα κλειδώνουν όπως όπως, τα κάθιστούν κτίρια φαντάσματα με τη βία, και περιμένουν παθητικά, άλλοτε όχι τόσο παθητικά, αυτά τα κτίρια να πέσουν, να πέσουν από μόνα τους, ούτως ώστε με αυτή την πράξη του φυσικού θανάτου τους, να μεταμορφωθούν σε οικόπεδα φιλέτα, που θα μπορούν είτε να το πωληθούν με πολύ υψηλή αντικειμενική αξία, είτε να το χτίστουν όπως κρίνουν οι επιχειρηματίες ότι θα γιγαντώσεουν τα οικονομικά ωφέλη τους
.
Αθήνα 2023, τα άδεια σπίτια δεν είναι δικά μας.
Στα άδεια σπίτια δεν ζει κανείς. Υποπτεύομαι πως δεν ζουν ούτε φαντάσματα. Στα άδεια σπίτια δεν κάνουμε ότι θέλουμε. Αλήθεια, υπάρχει κανείς μας ακόμα που έχει επιθυμίες παρουσίας στο δημόσιο χώρο;

Σκεπτόμενος όλα αυτά, αποφάσισα με το Pugnant Film Series να κάνω μια παρέμβαση, κι ως εκ τούτου, στις 28/12, σε μια μαραθώνια εκδήλωση προβολής ταινιών, θα κινηθούμε στα εξάρχεια, προβάλλοντας 6 ταινίες μικρού μήκους, και μπαίνοντας σε αρκετά άδεια σπίτια, καθιστώντας τα χώρους προβολής, σε μια πράξη που φιλοδοξεί συμβολικά να παραχωρεί με κάθε προβολή κι από ένα άδειο σπίτι στον δημόσιο χώρο.

Οι ταινίες που θα προβληθούν είναι:

Die Ordnung der Träume του  Johannes Gierlinger
Határontúl του Árpád Schilling
The Angel of Forms του Rushnan Jaleel
Benighted But Not Begun της Yukie Saito
Dislandia των
Brian M. Viveros και Eriijk Rêssler
Suong Mu Tren Dinh Nui, Bao to Noi Dong Bang της Siu Pham
 
 Η φύση του συμβάντος είναι τέτοια που δεν επιτρέπει ασφαλή προγραμματισμό. Θα πηγαίνουμε από σημείο προβολής σε σημείο προβολής πεζοί. Σαν μπουλούκι. Θα ξεκινήσουμε από τα Εξάρχεια (28/12) και θα μείνουμε στα Εξάρχεια. Εκτιμώ ότι η συνολική διάρκεια του event θα είναι 20.00 - 2.00. Για όποιον ενδιαφέρεται για το ακριβές σημείο εκκίνησης της πορείας μας και περισσότερες λεπτομέρειες ας στείλει mail στο pugnantfilmseries@gmail.com
 
28/12
Εξάρχεια
20.00 - 2.00

 
Υγ. Όποιο documentation τύχει να προκύψει από την εν λόγω βραδιά πιθανόν να συμπερηληφθεί στην περιοδική έκδοση της ΓΑΔΑΚ (Γραφείο Ανορθολογικής Διαχείρισης Ανθρωπιστικών Κρίσεων), όπου ένα πλήθος ανθρώπων ανέλαβε να κάνει κάποιες αυτόνομες δράσεις για την επανάκτηση του δημόσιου χώρου.
 
_______________________
 
 

 Die Ordnung der Träume του  Johannes Gierlinger
(2017, Αυστρία, 31')

Δύο συζητήσεις, δύο πόλεις, το ερώτημα: είναι η μόνη επαναστατική σκέψη του σήμερα, να αφήσουμε τον ονειροπόλο να κοιμηθεί;
 Το Die Ordnung der Träume είναι μια ταινία που περιστρέφεται γύρω από την (ε)κίνηση των ανθρώπων, την αντίστασή τους, την πνευματική τους δραστηριότητα και τη φαντασία των κόσμων τους. Δύο άνθρωποι που αναζητούν ο ένας τον άλλον, αλλά αποτυγχάνουν να τον βρουν, κι όμως παραμένουν κοινοί. Δύο αμφιλεγόμενες φιγούρες των οποίων η συνομιλία χαρακτηρίζεται από τις διαφορετικές αντιλήψεις και τον σκεπτικισμό για τον άλλον. Σε συνεχή παρουσία, μια φωνή που βυθίζεται στις σκέψεις των μορφών- ένας ταξιδιώτης, ένας περιπλανώμενος, ένα κριτικό βλέμμα που θέτει το ίδιο ερωτήματα. Μια εξερεύνηση και ένας στοχασμός του κόσμου- ένα βλέμμα που δείχνει τον μάγο και τις απάτες του, τους πιστούς και την αυτομαστίγωσή τους, τους εργάτες που χτίζουν πόλεις και τα παιδιά που παίζουν σαν μικροί θεοί.

 

Határontúl του Árpád Schilling
(2004, Ουγγαρία, 23')

Η πρώτη ιστορία αναφέρεται σε έναν άνδρα που διαφεύγει, ο οποίος είναι μια εμβληματική φιγούρα που ασχολείται με την αδυναμία και την αποτυχία του, και στη βία του θανάτου του ανθρώπου που εξαφανίζεται μέσα στην ομορφιά της Φύσης, η οποία διαλύει τα πάντα στον εαυτό της.
Η δεύτερη ιστορία επεξεργάζεται το αξίωμα σύμφωνα με το οποίο ένας άθλιος άνθρωπος θα βρει πάντα κάποιον πιο άθλιο από τον ίδιο. Υπάρχει μια ορισμένη ομάδα ακόμη και μεταξύ των στερημένων, η οποία τρομοκρατεί ανελέητα τους άλλους. Οι άνθρωποι αυτοί εκμεταλλεύονται και ταπεινώνουν τους άλλους προκειμένου να προστατεύσουν τους εαυτούς τους από την πνευματική παρακμή. Η σκηνή εδώ είναι από μόνη της ένα είδος κυνικής οικογενειακής ιστορίας.
Το τρίτο και τελευταίο μέρος προσφέρει μια παρωδία των φιλανθρωπικών κινήσεων των κοινωνιών πρόνοιας.
Οι ιστορίες αυτές δεν έχουν σκοπό να διατυπώσουν προκλητικά ερωτήματα ή σοφές απαντήσεις. Είναι μάλλον ψυχρά, δηλαδή κυνικά ενθυμήματα μιας εποχής και της σκληρότητας και της αλλοπρόσαλλης φύσης του σύγχρονου ανθρώπου.


The Angel of Forms
του Rushnan Jaleel
(2023, Ολλανδία, Γαλλία, Ινδία 17') 

 Το όνειρο ενός αδιευκρίνιστου όντος.
Διάφορα πειράματα στον ψηφιακό κινηματογράφο ενώνονται για να υπονοήσουν την παρουσία ενός απροσδιόριστου πλάσματος που ενυπάρχει στο ίδιο το μέσο- μια ατελής μετάδοση μεταξύ ύπαρξης και θέασης.

 

 Benighted But Not Begun της Yukie Saito
(1994, Ιαπωνία, 23')

Σε αυτή την ταινία εμφανίζονται αποσπάσματα σκηνών από τη ζωή ανδρών και γυναικών που βασανίζονται και εκφοβίζονται. Χρησιμοποιώντας την κινηματογραφική κάμερα ως μέσο, η ταινία επιχειρεί να αντικειμενοποιήσει τον ατέλειωτο χρόνο της ζωής τους, αλλά στην πραγματικότητα οι πράξεις που εκτυλίσσονται εδώ είναι σκηνοθετημένες προκειμένου να δημιουργηθεί μια φυσική φωνή, και μερικές φορές φαίνεται ότι είναι το ίδιο το τοπίο που γίνεται μάρτυρας των πράξεών τους.


Dislandia των Brian M. Viveros και Eriijk Rêssler
(2005, Αμερική, 29')

Μια ενοχλητική παρατήρηση ενός παιδιού που ζει σε έναν δυσδιάκριτο χρόνο και τόπο - καλυμμένο από απογοήτευση και στοιχειωμένο από σουρεαλιστικά οράματα. Προσκεκλημένη από την επικοινωνία, επιχειρεί ένα καταλυτικό εγχείρημα με εκπληκτική κατάληξη.

Suong Mu Tren Dinh Nui, Bao to Noi Dong Bang της Siu Pham
(2015, Βιετνάμ, 39')

Δουλεύοντας σκληρά τη γη, γεννιέται μια φιλία μεταξύ δύο ανδρών, ενός Βιετναμέζου αγρότη και ενός δυτικού ζωγράφου, οι οποίοι δεν καταλαβαίνουν ο ένας τη γλώσσα του άλλου.Κάθε χρόνο, οι καταιγίδες και οι πλημμύρες καταστρέφουν τα πάντα, ο αγρότης ενημερώνει τον φίλο του για τον θάνατο του πατέρα του... Εν τω μεταξύ, στο βουνό, το πάρκο της έλξης συνεχίζει να παρασύρει τους ανθρώπους στην ομίχλη...

_________________________________

28/12 Empty houses are ours to do what we want with them // Screenings at Exarchia

 

*for let's say english scroll down

 

THE EMPTY HOUSES ARE OURS TO DO WHAT WE WANT WITH THEM

About 30 years ago (1986), three humans published the magazine Console in Chaos. They are Alexis Bistikas, Dimitris Papaioannou and Pavlos Avouris. These three humans, with the help of dozens of friends, by 1992 had published five issues of this truly resistance (schematically speaking) magazine, all self-financed, a magazine that was a refuge of expression, of people who lived in the city and lived for the city. Although I'm talking about Bistikas, Papaioannou and Avouris, the magazine Kondrosol sto Chaos, so by extension dozens of names of the most important people we know in the art world, I deliberately use the word humans and not the word artists. This is because the word art nowadays is more associated with "looking for causes to fund" than with "the life-and-death need to express oneself". In common, art nowadays is very much like the propaganda art of the early part of the last century as it was used as a means of propaganda by communism, fascism, Christianity. Today with the new foundational art, propaganda has more fluid manifestations to propagate the liberal values of capitalism. So the console had nothing to do with it. It was a magazine made by people, intended for trash, not for consumption, unless there was a romantic to save it.
 
I said a lot with this and that. I would now like to return immediately to the basic idea of this text. These humans, who were more active on the outskirts, in one of the issues of the Controsol sto Chaos put this phrase: "THE EMPTY HOUSES ARE OURS TO DO WHAT WE WANT WITH THEM". As someone who spends a lot of time in abandoned spaces, in junk houses and in abandoned factories, and drawing on the precious sense of freedom of these spaces that allow you to simply be yourslef, I experienced this phrase with emotion and inspiration at the same time.

So, using the Controsol sto Chaos as a starting point, I decided to do a research, an experiential research more tangential to questions of faith, around the empty houses in the Exarchia area. So I decided to see what was happening with its empty houses. I went into several. I went into as many as I could get into. I went into some that I couldn't. And I found that the empty houses, no, they're not ours.
 
In a region that has undergone the strongest cultural gentrification lift, in a region that has been turned by its residents into the queen of Airbnb (with more than 900 apartments on the platform), in a region where control and surveillance has been gigantized like nowhere else, empty houses are not ours. The empty houses, in most cases, are those of real estates. In most cases they are some old, very old buildings, declared perhaps listed, that their owners can't afford to repair, that they sell off to real estates like as, to real estates that on their part lock them up like as, making them ghost buildings by force, and wait passively, sometimes not so passively, these buildings to fall, to fall down on their own, so that by this act of their physical death, they will be transformed into fillet fields of land, which can either be sold at a very high objective value, or built up as the businessmen think that they will gigantize their economic benefits.
.
Athens 2023, empty houses are not ours.
No one lives in empty houses. I suspect no ghosts live there either. In empty houses we don't do what we want. Really, is there any of us who still have a desire for public space?
 
Thinking about all this, I decided with the Pugnant Film Series to make an intervention, and therefore, on 28/12, in a marathon film screening event, we will move to Exarchia, screening 6 short films, and entering several empty houses, making them screening spaces, in an act that symbolically aspires to grant with each screening an empty house in the public space.

 
The films to be screened are:

Die Ordnung der Träume by  Johannes Gierlinger
Határontúl by Árpád Schilling
The Angel of Forms by Rushnan Jaleel
Benighted But Not Begun by Yukie Saito
Dislandia by
Brian M. Viveros and Eriijk Rêssler
Suong Mu Tren Dinh Nui, Bao to Noi Dong Bang by Siu Pham
 
 The nature of the event is such that it does not allow for safe programming. We will be moving from empty building to empty building by foot. Like a bullpen. We will start from Exarchia (28/12) and stay in Exarchia. I estimate the total duration of the event to be 20.00 - 2.00. For anyone interested in the exact starting point of our march and more details please email pugnantfilmseries@gmail.com
 
28/12
Exarchia
20.00 - 2.00

 
Ps. Any documentation that happens to emerge from this evening will probably be included in the periodic publication of the GADAK (Office for Humanitarian Crisis Response and Management), where a number of people have undertaken some autonomous actions to reclaim public space.
 
_______________________
 
 

 
(2017, Austria, 31')

Two conversations, two cities, the question whether to waken the dreamer or let the dreamer sleep.
Die Ordnung der Träume is a film that revolves around the (e) motion of human beings, their mental activity and the imagination of their worlds. Two people who search for each other, but miss to find, and yet remain in common. Two doubting figures whose conversation is characterized by the different perceptions and the skepticism on the other. In constant presence, a voice sinking into the thoughts of the figures; A traveler, a flaneur, a critical gaze that raises questions itself. An exploration and contemplation of the world; a gaze points at the magician and its deceptions, the faithful and their self-flagellation, the workers who build cities, and children who play young gods. Existential thoughts, dreams, politics and experiences of the characters collide. The individual imagination as intermediary between the ego of the characters and their world. An imagination that creates the doors, which are repeatedly crossed to create a temporary being. Only through the gaze of others, the characters in Die Ordnung der Träume become aware of this fleeting moment of reality. A film as a search for order, in a world of imagination, a world of politics and gazes, a world which per se detract from any order.

 

Határontúl by Árpád Schilling
(2004, Hungary, 23')

These are three short stories dealing with the problem of refugees.
The first story is about a man on the run, who is an emblematic figure preoccupied with his frailness and fallibility, and about the violence of man’s death disappearing in Nature’s beauty, which dissolves everything into itself.
The second story elaborates the axiom according to which a wretched man will always find someone more wretched than himself. There is a certain group even among the deprived, which mercilessly terrorises the others. These people exploit and humiliate the others in order to protect themselves from spiritual decay. The scene here is a kind of cynical family history in itself.

The third and final part offers a parody of the charitable motions of welfare societies.
These stories do not intend to formulate provocative questions or wise answers. They are rather cold, that is to say cynical mementos of an age and of the cruelty and fallible nature of modern man.

 


The Angel of Forms
by Rushnan Jaleel
(2023, Netherlands, France, India 17') 

 The dream of an undinal being. Various experiments in digital filmmaking come together to imply the presence of an indeterminate creature endemic to the very medium; an incomplete transmission between being and seeing.

 

 Benighted But Not Begun by Yukie Saito
(1994, Japan, 23')

Fragments of scenes from the lives of men and women who are tormented and bullied appear in this film. Using the film camera as a medium, the film attempts to objectify the never-ending time of their lives, but in fact the actions that unfold here are staged in order to generate a physical voice, and at times it seems that it is the landscape itself that witnesses their actions.


Dislandia by Brian M. Viveros and Eriijk Rêssler
(2005, USA, 29')

A disturbing observance of a child existing in an indistinguishable time and place – shrouded by frustration and haunted by surrealist visions. Invited by communiqué, she ventures on a cathartic endeavor with a startling conclusion.

Suong Mu Tren Dinh Nui, Bao to Noi Dong Bang by Siu Pham
(2015, Vietnam, 39')

The documentary mixes two human destinies in the reality of the nowadays world, based one year of observation around the region of Danang, Vietnam.
Over the summit of Bana Hill, a park of attraction develops its violent taste of mass entertainment.
On the land, a zone of hard labor, a friendship is born between two men, a Vietnamese farmer and a Western painter who do not understand each other's language. Every year,  storm and inundation devastate everything, the farmer informs his friend about the death of his father... Meanwhile, on the mountain, the park of attraction continues to entice people in the fog...