Ταινίες στα Παπανδρέικα

 

*for let's say english scroll down

Ο τελευταίος οικισμός που θυμίζει χωριό στην Αθήνα, βρίσκεται στα Τουρκοβούνια, πάνω και πέρα από το Γαλάτσι, και φέρει το όνομα Παπανδρέικα! Εκεί θα βρεθούμε αυτή την Κυριακή, μέσα στην κουφάλα ενός βράχου, που χρησίμευε για να προστατευθούν τα ζώα απ' τη βροχή. Με ή χωρίς βροχή, θα κουρνιάσουμε κάτω απ' το βράχο, για να παρακολουθήσουμε ένα υπέροχο πρόγραμμα που ριζώνει σε έναν κινηματογράφο εθνογραφικό, μα κυρίως σε έναν κινηματογράφο χειροποίητο!

Η βραδιά, ή το απόγευμα, θα ανοίξει με την προβολή του μαγικού "Ο χορός των αλόγων" του Χρήστου Βούπουρα. Είναι μια ταινία που η επιθυμία μου να την παρακολουθήσουμε κρατάει 2 χρόνια. Και θα είναι ακόμα πιο ιδανικά, αφού μαζί μας θα έχουμε και τον σκηνοθέτη, να μιλήσουμε για αυτό το έργο που πραγματοποιήθηκε αντίξοα το 2001, και αποτυπώνει τον σφυγμό και την υπερπραγματικότητα μιας τελετής λατρείας που συμβαίνει στη Μυτιλήνη πολυάριθμα χρόνια, και συμβαίνει μέσω του χορού των αλόγων και της σφαγής του ταύρου.

Στη συνέχεια της βραδιάς θα δούμε την ταινία "Στα Τουρκοβούνια" του Λευτέρη Ξανθόπουλου. Μια σπανιότητα βγαλμένη από τα σπουδαία και απλά του ελληνικού κινηματογράφου, ιδανική για να μας κατατοπίσει ως το που βρισκόμαστε. Έπειτα θα φύγουμε από την Ελλάδα, και θα πάμε σε άλλα μέρη για να παρακολουθήσουμε άλλες τελετές δοξασίας. Θα πάμε στο Bali και στη Bengal της δυτικής Ινδίας, για να παρακολουθήσουμε το Bali Mecanique του Henry Hills και το Serpent Mother των Allen Moore και Akos Ostor αντίστοιχα! Ενώ η μεγάλη αυτή βραδιά θα κλείσει με το Green Rocking Chair του Roxlee από τις Φιλιππίνες. Το ντανταϊστικό και η φάρσα δε λείπει από αυτόν τον υπέροχο δημιουργό και μουσικό. Που εδώ φτιάχνει μια μυθοπλαστικά εθνογραφική ταινία -κάτι που δεν έχω ξανά δει. Όπου ο σκηνοθέτης αναζητεί τα πρώτα αλφάβητα των Φιλιππίνων (τα Baybayin ή Alibata) πριν αποικιοποιηθούν από την Ισπανία το 1521.


Πρόγραμμα
18.45 Μέρος Πρώτο (62')
Ο Χορός των Αλόγων - Χρήστος Βούπουρας

20.25 Μέρος Δεύτερο (61')
Στα Τουρκοβούνια - Λευτέρης Ξανθόπουλος
Bali Mecanique - Henry Hill
Serpent Mother - Allen Moore + Akos Ostor

21.30 Μέρος Τρίτο (61')
Green Rocking Chair - Roxlee


Πότε / Που
19/10 - 18.45
Οι θέσεις είναι περιορισμένες. Και η πρόσβαση γίνεται από μικρό δασικό μονοπάτι. Για την ακριβή τοποθεσία, λεπτομέρειες και κράτηση θέσης, στείλτε μας στο pugnantfilmseries@gmail.com ή επικοινωνήστε μαζί μας στα social (fcb, insta)

Είσοδος Ελεύθερη

 Ο χορός των αλόγων - Χρήστος Βούπουρας
(2001, Ελλάδα, 61')


Στα χωριά της Λέσβου, ενός τόπου έντονα φορτισμένου με Ιστορία, επιβιώνουν πανάρχαια, παγανιστικά έθιμα, μπολιασμένα με τη χριστιανική πίστη αλλά και το πνεύμα της εγγύς Ανατολής. Από τη Σαπφώ μέχρι σήμερα, το συναρπαστικό αυτό χωνευτήρι κρύβει μυστικά, και ο Χορός των αλόγων του Χρήστου Βούπουρα επινοεί έναν τρυφερό –και ευφυή– τρόπο να μας τα αποκαλύψει: ένα οκτάχρονο αγοράκι ρωτά με παιδική αθωότητα τη γιαγιά του για ένα παράξενο, σκληρό έθιμο που λαμβάνει χώρα προς τιμήν του Αγίου Χαραλάμπους, και η γιαγιά –η αρχετυπική γιαγιά όλων– ξετυλίγει σαν παραμύθι ιστορίες θαυμάσιες και τρομακτικές, ιστορίες πίστης και απιστίας, σαν μια Χαλιμά της ελληνικής υπαίθρου. Η πυκνή και σύνθετη ταυτότητα ενός νησιού και μαζί μιας χώρας, όπως αυτή σμιλεύεται και επιζεί μέσα στις αρχαίες τελετουργίες της, αναδύεται ολόφωτη μπρος στα μάτια του θεατή, ο οποίος, για τα 64 λεπτά της ταινίας, γίνεται ένα οκτάχρονο παιδί στην αγκαλιά της γιαγιάς του.

Στα Τουρκοβούνια - Λευτέρης Ξανθόπουλος
(1982, Ελλάδα, 22')

Στην υψηλότερη κορυφή της λοφοσειράς των Τουρκοβουνίων στην Αθήνα, τα πρώτα αυθαίρετα κτίσματα άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους στη δεκαετία του ᾽50, εποικισμένα από οικογένειες άστεγων εσωτερικών μεταναστών που αναζητούσαν ένα μέρος που θα μπορούσαν να αποκαλέσουν σπίτι. Βασισμένη σε αφηγήσεις των κατοίκων της περιοχής, από τις περιπέτειες που τους οδήγησαν εκεί μέχρι τα πορτρέτα τους σε ένα ακόμα βασανισμένο και αβέβαιο παρόν, η ταινία ολοκληρώνει μια τριλογία μικρού μήκους ντοκιμαντέρ πάνω στο μεταναστευτικό ζήτημα από τον Λευτέρη Ξανθόπουλο, μετά τα Ελληνική κοινότητα Χαϊδελβέργης και Ο Γιώργος από τα Σωτηριάνικα. Με όπλο την ιδιότυπη καλλιτεχνική του γλώσσα και εντοπίζοντας την σκληρή αστική ποίηση στο σινεμά τεκμηρίωσης, ο Ξανθόπουλος στοχάζεται πάνω στον ξεριζωμό και την φυγή. Το βλέμμα του είναι αφενός εστιασμένο πάνω στους ήρωές του μέσα σε μια Αθήνα που αλλάζει ραγδαία, και αφετέρου στο πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται, από τις αντιστάσεις που συναντούν μέχρι την αντιπαραβολή με ένα λαβυρινθώδες αστικό τοπίο που ελλοχεύει στο περιθώριο του πορτρέτου που ζωγραφίζει. Ένα ντοκιμαντέρ φτιαγμένο με τα απολύτως αναγκαία υλικά, σμιλεμένο με ταπεινότητα και λεπτομέρεια πάνω σε πρόσωπα και σε τόπους, δομημένο σαν ένα δυσβάσταχτο κοινωνικό δράμα για μια ολόκληρη κοινωνία κρυμμένη από τα μάτια μας. Η ταινία θα προβληθεί σε νέα αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια (DCP) που δημιουργήθηκε από το ΥΠΠΟΑ στο πλαίσιο της δράσης Χώρα, σε βλέπω, με αγγλικούς υπότιτλους και με ελληνικούς υπότιτλους για Κ/κωφούς και βαρήκοους θεατές (SDH).



Bali Mecanique - Henry Hills
(1992, ΗΠΑ, 11')

Μια αυτοαναφορική μελέτη του χορού και των ρυθμών της ζωής στο Μπαλί, το Bali Mécanique προσφέρει ένα γοητευτικό θέαμα για τα μάτια και μια στιγμιαία εικόνα του παραδείσου για την ψυχή. Η απλή κινηματογραφική τεχνική σε στυλ ντοκιμαντέρ συνδυάζεται με ένα περίπλοκο μοντάζ σε στυλ παζλ, με μουσική υπόκρουση, δημιουργώντας στον θεατή την αίσθηση ότι βρίσκεται στο επίκεντρο της δράσης. Το πρώτο μέρος παρουσιάζει έναν πλήρη χορό Legong, με εναλλαγές μεταξύ παραστάσεων τριών δημοφιλών χορευτικών ομάδων από το Peliatan και πλάνα από ιερά κτίρια και διάφορες γιορτές Odalan σε ναούς (στο Ubud, Pejeng, Duda, Tegeskawan και Penestanan). Ίσως ο πιο δημοφιλής χορός στο Μπαλί, ο Legong εκτελείται πάντα από τρία νεαρά κορίτσια, δύο ντυμένα πανομοιότυπα με πράσινα ρούχα που αντιπροσωπεύουν τον βασιλιά Lasem και την πριγκίπισσα Rankesari την οποία έχει απαγάγει και προσπαθεί να αποπλανήσει, και το τρίτο ντυμένο με κόκκινα ρούχα που ανοίγει τον χορό ως υπηρέτης, ο Condong, και επανεμφανίζεται αργότερα ως Γκαρούντα για να προειδοποιήσει χωρίς επιτυχία τον Λασέμ για την επικείμενη πτώση και το θάνατό του, αν δεν σταματήσει τις κακές του πράξεις (κάτι που η αλαζονεία του τον εμποδίζει να κάνει), όλα με την ακριβή συνοδεία μιας πλήρους ορχήστρας γαμελάν.

Serpent Mother - Allen Moore, Ákos Östör
(1985, Ινδία, 27')

 Το Serpent Mother αφορά την αφοσίωση στη Θεά των Φιδιών και τη σημασία της θεϊκής γυναικείας δύναμης στη ζωή της Δυτικής Βεγγάλης στην Ινδία. Το επίκεντρο της ταινίας είναι το Φεστιβάλ Jhapan, η μεγάλη γιορτή των φιδιών. Παρουσιάζονται οι προετοιμασίες του φεστιβάλ, ο ρόλος των παραδοσιακών τεχνών και χειροτεχνιών στη λατρεία της Θεάς, τα λατρευτικά τραγούδια και μια έκθεση των τελετουργικών πράξεων. Ο δύσκολος και περίπλοκος συμβολισμός του τελετουργικού εξηγείται από τους ίδιους τους συμμετέχοντες. Εκτός από το σχόλιο, αυτό καθιστά προσιτή μια συμπεριφορά που, εκ πρώτης όψεως, φαίνεται εξωτική και ανεξήγητη.

Η ταινία ανήκει στη σειρά ταινιών Pleasing God, που αφορά τον τρόπο λατρείας των Ινδουιστών. Οι ταινίες αυτές είναι μελέτες των λατρευτικών πρακτικών που σχετίζονται με τρεις σημαντικές θεότητες του ινδουιστικού πάνθεου. Γυρίστηκαν στη μικρή, ιστορική πόλη Vishnupur της Δυτικής Βεγγάλης, μια πόλη με ναούς, χειροτεχνίες και αγορές, το κέντρο ενός παλιού βασιλείου και ένα μέρος όπου η καθημερινή ζωή και η λατρεία είναι στενά συνυφασμένες. 

Green Rocking Chair - Roxlee
(2008, Φιλιππίνες, 61')

Σε όλα τα νησιά των Φιλιππίνων, το Baybayin ζει ακόμα! Πολύ πριν ο Μαγγελάνος φτάσει στις Φιλιππίνες το 1521, οπλισμένος με τον Χριστιανισμό και την ισπανική γλώσσα, το αυτόχθονικό σύστημα γραφής Baybayin ήταν το μόνο που γνώριζε ο λαός. Ένας ταξιδιώτης (Roxlee) περιπλανιέται στους δρόμους αναζητώντας αυτό το αλφάβητο και στην πορεία συναντά πολύχρωμους καλλιτέχνες, επαναστάτες και ντόπια παιδιά. Κάνει την εμφάνισή του ένα animation του «The Monkey and the Turtle», του φιλιππινέζικου μύθου όπου απεικονίζεται ο εθνικός ήρωας José Rizal, καθώς ο σκηνοθέτης και δημιουργός κόμικς Roxlee συνθέτει ένα παιχνιδιάρικο και ζωντανό πορτρέτο των Φιλιππίνων. Αυτή είναι η road movie του Roxlee.

 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

The last settlement reminiscent of a village in Athens is located in Tourkovounia, above and beyond Galatsi, and is called Papandreika! That's where we'll be this Sunday, inside a hollow rock - kind of cave, that was used to protect animals from the rain. Rain or shine, we will huddle under the rock to watch a wonderful program rooted in ethnographic cinema, but above all in handmade cinema!

The evening, or afternoon, will open with a screening of Christos Voupouras' magical "The Dance of the Horses." It is a film that I have wanted to watch for two years. And it will be even more ideal, since we will have the director with us to talk about this work, which was made under adverse conditions in 2001 and captures the pulse and hyper-reality of a ritual of worship that has been taking place in Mytilene for many years, involving the dance of horses and the slaughter of a bull.

Later in the evening, we will watch Lefteris Xanthopoulos' film "In Tourkovounia." A rarity from the great and simple Greek cinema, it is ideal to describe our screening location. Then we will leave Greece and travel to other places to watch other ceremonies of glory. We will go to Bali and Bengal in western India to watch Henry Hills' Bali Mecanique and Allen Moore and Akos Ostor's Serpent Mother, respectively! This great evening will close with Roxlee's Green Rocking Chair from the Philippines. Dadaism and farce are not lacking in this wonderful creator and musician. Here, he creates a fictional ethnographic film—something I have never seen before. In it, the director searches for the first alphabets of the Philippines (Baybayin or Alibata) before they were colonized by Spain in 1521.


Program
6:45 p.m. Part One (62')

The Dance of the Horses - Christos Voupouras

8:25 p.m. Part Two (61')
In Tourkovounia - Lefteris Xanthopoulos
Bali Mecanique - Henry Hill
Serpent Mother - Allen Moore + Akos Ostor

21.30 Part Three (61')

Green Rocking Chair - Roxlee


When / Where
19/10 - 18.45
Seating is limited. Access is via a small forest path. For the exact location, details, and reservations, please email us at pugnantfilmseries@gmail.com or contact us on social media (fcb, insta).

Free entrance

 The Dance Of The Horses  - Christos Voupouras
(2001, Greece, 61')

In the villages of Lesbos, a land charged with history, ancient pagan customs survive, grafted with the Christian faith and the spirit of the Near East. From Sappho to the present day, this fascinating melting-pot conceals secrets. The Dance of the Horses by Christos Voupouras devises a tender – and ingenious – way to reveal them to us: an eight-year-old boy asks his grandmother with childlike innocence about a strange, cruel custom carried out in honor of Saint Charalambos, and the grandmother – the archetypal grandmother of all – unfolds wonderful and frightening stories, tales of faith and infidelity, like a Scheherazade of the Greek countryside. The dense and complex identity of an island and with it a whole country, as it is carved out of and survives in its ancient rituals, emerges brightly lit before the eyes of the viewer, who, for the 64 minutes of the film, becomes an eight-year-old child in their grandmother’s arms. 

Tourkovounia - Lefteris Xanthopoulos
(1982, Greece, 22')

On the highest peak of the Tourkovounia hill in Athens, the first illegal buildings begin to appear in the 1950s, settled by homeless families of internal migrants in search of a place they could call home. Based on the local residents’ narratives, from the adventures that led them there to their portraits of a still tormented and uncertain present, the film completes a trilogy of short documentaries on immigration by Lefteris Xanthopoulos, following The Greek Community in Heidelberg and Yorgos from Sotirianika. Xanthopoulos reflects on uprooting and escape, through his unique artistic language and discovery of the harsh urban poetry in documentary cinema. His gaze is both focused on his heroes in rapidly changing Athens and on the context in which they move, from the resistances they encounter to the juxtaposition with a labyrinthine urban landscape that lurks in the margins of the portrait he paints. A documentary made with the bare essentials, carved with humility and detail on faces and places, structured as an unbearable social drama about an entire society that is hidden from sight. The film will be screened in a newly restored digital copy (DCP), created by the Ministry of Culture and Sports for the purposes of the event “Motherland, I See You”, with English subtitles and Greek subtitles for the Deaf or Hard-of-Hearing (SDH).

 

Bali Mecanique - Henry Hills
(1992, Usa, 11')

A self-reflective study of the dance and rhythms of life in Bali, Bali Mécanique presents a luscious spectacle for the eye and a momentary vision of paradise for the soul. The casual documentary-style cinematography combines with an intricate jigsaw-puzzle-style of music-driven editing to create for the viewer a feeling of being in the center of the action. The first section presents a complete Legong dance, intercutting performances of three popular Peliatan dance companies with footage of sacred architecture and several Odalan temple celebrations (at Ubud, Pejeng, Duda, Tegeskawan and Penestanan). Perhaps the most popular dance in Bali, the Legong is always performed by three young girls, two dressed identically in green representing King Lasem and Princess Rankesari whom he has abducted and is attempting to seduce, and the third dressed in red opening the dance as a servant, the Condong, and later reappearing as a Garuda to unsuccessfully warn Lasem of his imminent downfall and death unless he ceases his misdeeds (which his arrogance prevents him from doing), all to the precise accompaniment of a full gamelan orchestra.

Serpent Mother - Allen Moore, Ákos Östör
(1985, India, 27')

 Serpent Mother is about devotion to the Goddess of Snakes and the importance of divine female power in West Bengal Indian life. The film's focus is the Jhapan Festival, the great celebration of snakes. Shown are festival preparations, the role of traditional arts and crafts in the worship of the Goddess, devotional singing, and an exposition of ritual action. The difficult and complex symbolism of the ritual is explained by the participants themselves. In addition to the commentary, this makes accessible what is, at first glance, exotic and inexplicable behavior. 


This film belongs to the Pleasing God series of films about how Hindus worship. These films are studies of the devotional practices associated with three major deities of the Hindu pantheon. They were made in the small, historic town of Vishnupur, West Bengal - a town of temples, crafts and markets, the center of an old kingdom, and a place where daily life and worship are closely intertwined. 

Green Rocking Chair - Roxlee
(2008, Philippines, 61')

Throughout the islands of the Philippines, Baybayin still lives! Long before Magellan arrived in the Philippines in 1521, armed with Christianity and the Spanish language, the indigenous Baybayin writing system was all the people had known. A traveler (Roxlee) wanders the streets in search of this script and along the way encounters colorful artists, revolutionaries, and local children. Making an appearance is an animation of “The Monkey and the Turtle,” the Filipino fable depicted by national hero José Rizal, as director and comic artist Roxlee concocts a playful and lively portrait of the Philippines. This is Roxlee’s all-out road movie.